Translate

jueves, 14 de abril de 2016

Workshops at Limnoogia 2016

Dear young researchers,

On behalf of the J-AIL members of the 2016’ AIL local committee (Tortosa) we invite you to participate in the following two workshops which will be held in sunday 3 July. Each workshop, presenter and schedule are listed below. Description of each workshop is attached in this email:

1. Introduction to meta-analysis in ecology - Dr. Veronica Ferreira (University of Coimbra - Portugal)
Date: Sunday, 3 July 2016. Time: 10-16.30h.
Location: Congress venue at Campus URV (room the be confirmed)
Symbolic fee: 15 euros (lunch included in the fee)

2. After PhD: What next? - Various top-class young researchers
Date: Sunday, 3 July 2016. Time 16.30-18.30h
Location: Congress venue at Campus URV (room to be confirmed)
Symbolic fee: 10 euros

If you are interested in participating one or two workshops, or asking us for further information, please email to ana.genua@irta.catana.genua@irta.cat
>, nuria.vila@irta.catnuria.vila@irta.cat> and xavier.benito@irta.catxavier.benito@irta.cat>

We need to everyone interested in to register as soon as posible so that we can estimate the attendance. Also, please let us know if you have some special food requirements for the sunday’ lunch.

We look forward to seeing all in Tortosa this summer!

XVIII Conference of the Iberian Association of Limnology workshops
3 Sunday July (Tortosa)
http://www.limnologia2016.org/es/jovenes-ail/cursos.html

Best regards,

Ana Genua
Nuria Vila
Xavier Benito

J-AIL Tortosa committee

martes, 8 de marzo de 2016


LAS INVESTIGADORAS SE MOJAN

vA pesar de los grandes avances logrados en las últimas décadas, hoy en día las investigadoras todavía tienen significativamente menos probabilidades de alcanzar una situación profesional estable, de liderar equipos de investigación, tienen menor visibilidad en conferencias, muestran mayor decepción con su situación laboral y suelen abandonan su carrera por razones de conciliación familiar.
vAsí se desprende de un reciente estudio elaborado por el grupo de jóvenes investigador@s de la Asociación Ibérica de Limnología (J-AIL).
vLa falta de oportunidades laborales y la difícil conciliación laboral-personal son las principales barreras profesionales tanto para hombres como mujeres. Sorprendentemente, los investigadores perciben los problemas de conciliación familiar como una barrera para sus colegas femeninas con mayor frecuencia que ellas mismas, que lo consideran un problema transversal.
vLa buena noticia? La marea está cambiando, cada vez son más las investigadoras que afianzan su carrera, que abren las charlas plenarias de los congresos y que lideran equipos de investigación. Estas mujeres normalizan la imagen de la mujer investigadora, abren camino a las más jóvenes, y sobre todo demuestran que la conciliación profesional y familiar es posible, con la colaboración de tod@s.

vLas asociaciones profesionales como la AIL deben adoptar un papel proactivo para reducir la brecha de género.

Proporción de hombres y mujeres a lo largo de las diferentes etapas de la carrera investigadora.
La proporción de mujeres se desploma antes de alcanzar puestos profesionales estables, en el momento crítico de formar familia.
Este “gráfico de tijera” se repite en todas las disciplinas STEM en Europa.


Porcentaje de publicaciones en el campo de la Limnología, firmados por hombres y mujeres en primera y última posición.
En los últimos años, se ha igualado el porcentaje de publicaciones lideradas por hombres y mujeres. Sin embargo, los equipos de investigación siguen siendo liderados mayoritariamente por hombres.

 -----------------------------------------------------------------------
Resultados extraídos del artículo :


Women in limnology in the Iberian Peninsula: 
biases, barriers and recommendations
(Limnéticaen prensa)

miércoles, 24 de febrero de 2016

2a convocatoria de proyectos colaborativos para J-AIL

The Iberian Limnological Association (AIL) launches the second call for Jóvenes‐AIL Projects with the primary goal of promoting scientific networking among young researchers of the AIL (Jóvenes‐AIL, hereafter J‐AIL) and to create synergistic interactions that lead to new knowledge on limnology.
Although many scientific advances result from the application of novel and often expensive techniques, collaboration among multiple scientists still allows for planning innovative experiments with relatively minor budgets. These collaborative projects have the potential for combining outstanding research with networking, and thus can be very interesting for scientists in early career stages. The projects submitted to this call should aim original research on any aspect of the ecology of inland waters and involve as many members of J‐AIL from different institutions as possible. Projects relying on an original and well‐designed use of inexpensive and simple methodology and favoring multidisciplinary interactions among J‐AIL, might have higher chances of being selected.

You can find here the complete call and the form.

For any doubts do not hesitate to contact us!

martes, 6 de octubre de 2015


International course on Systems Ecology & Ecosystem Theory

DATES AND PLACE: 16-19 November 2015 at the IRTA centre of Sant Carles de la Ràpita Ctra. Poble Nou km 5.5 E- 43540 Sant Carles de la Ràpita, Tarragona, Catalonia, Spain Coord. GPS +40° 37′ 39.95″, +0° 39′ 34.75″ www.irta.es

INSTRUCTOR: Professor Sven E. Jørgensen is an ecologist and chemist, and Professor Emeritus on environmental chemistry at the University of Copenhagen. He is one of the founders of modern ecological modelling and has authored more than 300 scientific articles and wroe or edited more than 55 books, monographs and compilation of articles.

TEXTBOOK: Introduction to Systems Ecology (Applied Ecology and Environmental Management). Included in the registration fee. One book will be delivered to each attendant.

COURSE DESCRIPTION: The course will present the up-to-date, consistent ecosystem theory, that is increasingly applied as the theoretical basis in ecological modeling, ecological engineering, as well as the application of ecological indicators, ecological informatics and calculations of ecological services. System ecology is today a prerequisite for the wide use of these sub-disciplines in ecological and environmental management. . This course will provide students with a grounding in systems ecology theory and a profound understanding of both qualitative and quantitative applications of ecological considerations in environmental management. With a good knowledge to system ecology it is possible to predict of course not yet all, but many ecosystem reactions to changed impacts. Knowledge to ecological modeling and the use of the software STELLA are an advantage, but not required. Students are encouraged to bring their own data (field, lab or bibliographical) to use and calibrate the models. The language of the course will be English. It is assumed students will bring their own computers. Group Presentation: Each student will be partnered up with three-four other students to form a group. Each group will have to deliver a 30min presentation on their selected topic. Each student is expected to take an equal turn presenting material. Presentations will be delivered at the end (Day Four) of the course.

REGISTRATION Maximum number of participants: 25
Registration fees: 195 euros for members of AIL (Asociación Ibérica de Limnología)
295 euros for non-members
Registration fee includes attendance of the course, the software use during the course, the book “Introduction to Systems Ecology”, as well as lunches and coffee breaks.
Accommodation is not included.
Registration procedure: A number of places will reserved for members of AIL. If you want to attend please fill in the application (pre-registration) form and send it to Maria Jesús Belvis (mjesus.belvis@irta.cat) before 23th of October 2015, indicating as subject of email ‘preregistration-courseSE’.
You will receive a confirmation of the receipt of your pre-registration form and (provided places are available) confirmation of acceptance, after which you can quickly proceed with the payment of the registration for ensuring registration. The provisional admissions will be in strict order of receipt of application. With the acceptance message from the organization, the bank details for making the payment will be also sent to you. Payment of the registration should be completed by 26th of October and a scanned copy of the bank transfer sent to us (mjesus.belvis@irta.cat) with email subject ‘receipt-banktransfer-courseSE’. After we have received it, we will confirm your registration by email. Without payment the registration cannot be confirmed. Final admissions will be in strict order of receipt of payment until the maximum number of participants has been completed. If you fail to attend the course after making the payment we cannot guarantee the return of the fees unless your place can be taken by another student.

TRAVEL ARRANGEMENTS We will send directions about how to get to IRTA centre for those travelling by car. For those arriving by train, the nearest station is ‘L’Aldea-Amposta-Tortosa’. From here you can reach the town of Sant Carles de la Ràpita by HIFE bus http://www.hife.es/es-ES [origen: ALDEA,L'(E.FFCC:CN]. Alternatively, you can get a taxi 689 505798, although this is much more expensive (ca 25 €). We will organize transport between Sant Carles de la Ràpita and IRTA centre (5.5km)

More information:
Course System Ecology AIL-IRTA_announcement Preregistration_form_Systems_Ecology_course
Preregistration_form_Systems_Ecology_course

jueves, 17 de septiembre de 2015

Resumen curso estadística de Lérida



En la semana del 1 al 4 de Septiembre como sabréis tuvo lugar el curso de R organizado por la organización de jóvenes investigadores AIL en Lleida. Unos 22 alumnos de AIL (9) y la Universidad de Lleida (13) participaron en el curso que transcurrió sin grandes dificultades. Durante 4 días asistimos a un curso básico intensivo de tanto R como estadística, ligeramente denso por la cantidad de información en relación a la falta de tiempo, pero con muy buena respuesta de los alumnos en sí. Esto se puede observar en las evaluaciones finales en la que les pedimos además ideas y sugerencias para mejorar el curso para un potencial nuevo curso de iniciación.


Por regla general los alumnos han agradecido mucho la accesibilidad de un curso de esta índole con el precio ajustado a las posibilidades de alumnos pre-doctorales. Si bien el curso puede no haber sido lo suficientemente profundo dadas sus características, el alumnado pudo entrar y entender la lógica detrás del programa. Aparte de eso, las comidas y sobre todo la cena de final de curso del jueves permitieron un gran intercambio entre los alumnos, permitiendo también el networking. El mismo día se hizo una pequeña asamblea j-AIL con todos los integrantes que habían participado en el curso, de la cual el mayor fruto fue la idea de un curso de diseño experimental para las fechas alrededor del congreso de la AIL en Tortosa.


Para acabar queríamos agradecer mucho el apoyo financiero y logístico otorgado por la AIL, que ha servido para apoyar la logística de los 8 alumn@s jAIL que han participado, y por la Universidad de Lleida, que nos permitió el uso de sus instalaciones. Pero, sobre todo, queremos agradecer el apoyo logístico y moral de Frederic Casals, sin cuya ayuda la organización del curso habría sido mucho más difícil.

Genial el trabajo de Andrea Burfeid, Ibon Aristi y Jorge Sánchez González en la organización y desarrollo del curso!!Enhorabuena!